„Statutární město Most se usilovně snaží motivovat žáky základních škol ke studiu středních škol s technickým zaměřením. Podpora technického a polytechnického vzdělávání byla ze strany města dosud zaměřena na pořádání workshopů, např. IT dílen, poznávání hornin, chemických show atp. Iniciativa tedy vždy na žáky působila z vnější strany, vnitřní stimul chyběl. Pilotní participativní projekt na 11. ZŠ Most zaznamenal velký úspěch nejen u žáků, ale s velkým překvapením i u pedagogů. Participativní rozpočtování splnilo všechna očekávání a vytyčené cíle.“
Ing. Jitka Hejduková, odbor rozvoje a dotací
11. Základní škola Most
v číslech
rozpočet
návrhů
hlasujících žáků
Statutární město Most si přálo zvýšit zájem žáků svých základních škol o technické a polytechnické vzdělávání. Organizováním workshopů, exkurzí či soutěžních dnů se město snažilo na žáky působit z vnějšího okolí, ale zástupci města si brzy uvědomili, že vnitřní faktor a stimulant u žáků dosud chybí. Proto se rozhodli zjistit, zda by žáky ke studování střední školy s technickým zaměřením motivovalo participativní rozpočtování zaměřené na techniku. Vybrané škole poskytli částku 100 000 Kč a obrátili se na Participaci 21 ohledně využití aplikace školní Pébéčko pro tematicky zaměřené návrhy.
Pilotním participativním rozpočtem se městu podařilo:
Aplikaci školní Pébéčko bylo třeba upravit
Participace 21 se do projektu s chutí zapojila, ačkoliv byla potřeba aplikaci školní Pébéčko v určitých bodech poněkud upravit v souladu s přáním a záměrem statutárního města Most i vedením 11. Základní školy, Obránců míru, která byla pro tuto aktivitu vybrána jako nejvhodnější.
Kdo se projektu zúčastnil?
Na realizaci projektu se podílelo statutární město Most, které projekt iniciovalo, koordinovalo a financovalo, 11. Základní škola, Obránců míru - její ředitel a učitelé, kteří poskytli projektu podporu, své vědomosti, čas a zázemí, žáci od 5. do 9. ročníků, kteří vložili své myšlení, elán, nadšení, práci a spoustu volného času a Participace 21, která přispěla radami a online webovou aplikací polytechnické školní Pébéčko.
Aplikace polytechnické školní Pébéčko
Podaří se to vůbec?
Obavy vedení školy, zda to jejich žáci zvládnou, jestli budou ochotni se do navrhování projektů vůbec zapojit a zda se jim podaří vymyslet alespoň nějaké realizovatelné náměty, byly rozptýleny velmi brzy po zahájení projektu. Díky kvalitní přípravě učitelů a obětavé práci koordinátora byli žáci motivovaní a s nadšením se vrhli do práce s vymýšlením, zpracováváním a propagací tematicky zaměřených nápadů.
Žáci nakonec představili a prezentovali dokonce 18 projektů. Hlasování se zúčastnilo 270 žáků.
Jak polytechnické Pébéčko v Mostě probíhalo?
Jaké projekty žáci navrhovali?
Například vybavení školy novými tablety, 3D tiskárnami a 3D pery, pořízení interaktivních výukových programů, technologie virtuální reality, softwaru na tvorbu grafiky nebo zakoupení meteostanice.
Vítězný projekt byl bezprostředně realizován
Primátor města Mostu škole slavnostně předal 33 per včetně stojanů a náhradních náplní. Za pomoci šablon nebo vlastní fantazie mohou žáci vytvářet různé objekty a zábavnou formou rozvíjet prostorovou představivost, jemnou motoriku a kreativní dovednosti.
Inspirace pro městské participativní rozpočtování
Město Most získalo díky tomuto pilotnímu projektu představu a praktické zkušenosti s tím, jak participativní rozpočtování probíhá. Tyto znalosti mohou koordinátoři městské participace dále uplatnit při participativních projektech pro své občany v rámci městské participace.