Český slavík 21

„Online platforma bezproblémově odbavila přes 216 tisíc hlasujících, největší počet v historii Českého slavíka.“

Jakub Horák, ředitel ankety Český slavík 21

Český slavík 21

v číslech

D21

hlasovací metoda

216 138

hlasujících

1 678 328

udělených hlasů

POUŽITÁ ŘEŠENÍ:

Český slavík vstal z popela, hudební anketa byla po letech obnovena na online platformě Decision 21

Od minulých ročníků prošla nejznámější hudební anketa Český Slavík zásadní reformou - fanoušci si vyzkoušeli zcela novou formu online hlasování a výběr interpretů metodu více hlasů. Věnovali jsme spoustu práce zejména UX - uživatelské přívětivosti hlasování s cílem celý proces usnadnit a pomocí moderních technologií zajistit transparentní a férovou anketu. Hlasující měli v každé soutěžní kategorii k dispozici celkem 5 hlasů, z nichž každý měl stejnou váhu. Hlasovalo se v kategoriích Zpěvák, Zpěvačka, Hudební skupina a nově také Hip Hop & Rap. Během slavnostního galavečera v Hudebním divadle Karlín byli také oceněni vítězové kategorií Absolutní slavík, Nejstreamovanější skladba na internetu a Nejoblíbenější píseň posluchačů Rádia Impuls.

Lucie Borhyová na tiskové konferenci

Základní charakteristika hlasování

• Hlasování probíhalo online a zdarma.

• V každé soutěžní kategorii mohli lidé hlasovat až pro 5 svých favoritů.

• Vstup do hlasování byl zabezpečený unikátními PIN kódy.

• Do hlasování bylo možné se kdykoliv znovu vrátit a svou volbu pozměnit (jako je tomu například v online volbách v Estonsku).

• Řazení interpretů bylo náhodné a pokaždé jiné, aby nikoho nezvýhodňovalo.

• Jelikož je Český slavík anketou popularity, do hlasování bylo možné navrhovat interprety, kteří v něm chyběli, a následně pro ně hlasovat.

• Přibyla soutěžní kategorie Hip Hop a Rap.

Populární anketa v minulosti vždy vzbuzovala pozornost a přilákala statisíce hlasujících. Nejdůležitějším úkolem projektu bylo zajistit bezpečný a nepřetržitý provoz online systému i pod vysokým náporem unikátních návštěv. Platforma Decision 21 v tomto ohledu nezklamala.

Letošní hlasování mělo v porovnání s minulými ročníky velký úspěch. Během 45 dní se do něj zapojilo celkem 216 138 lidí, kteří rozdali 1 678 328 hlasů. Anketa Český slavík 21 tak byla skvělým testem naší platformy, která, troufáme si říct, prošla na jedničku z hvězdičkou! Nápor hlasujících, zejména na začátku hlasování, platforma hravě ustála. Výsledky odpovídají číslům na sociálních sítích i Spotify, Slavík tedy dostál smyslu ankety populární hudby.

Co jsme tedy v hlasování ve znovuobnovené anketě změnili? V předchozím ročníku v roce 2017, kdy si sošku naposledy převzal legendární Karel Gott, hlasovali lidé zasláním SMS z mobilního telefonu a prostřednictvím online formuláře na stránkách ankety. SMS byly placené dle běžného tarifu hlasujícího. Z každého mobilního telefonu šlo v každé kategorii hlasovat pouze jednou. Pro každou kategorii musel hlasující poslat samostatnou SMS, ve které vypsal příjmení a křestní jména svých tří oblíbených interpretů. Do SMS navíc musel připsat věk a pohlaví. Tím, že hlasující museli vše vypsat ručně do SMS, nutně stoupala chybovost hlasování, kdy lidé odeslali SMS s překlepy či neúplnými informacemi. Hlasování v roce 2021 probíhalo online na custom doméně hlasovani.ceskyslavik.cz, vsup do něj fungoval na základě verifikace PIN kódem z došlé SMS zprávy. Pro uživatele tak nevznikaly dodatečné náklady například za posílání SMS do soutěže. Každé číslo mohlo hlasovat pouze jednou, ale své hlasy mohli lidé opětovným přihlášením změnit a znovu uložit až do uzavření hlasování. Jedním přihlášením šlo hlasovat ve všech kategoriích.

Design hlasování jsme vytvořili na míru dle grafické identity soutěže. Vzhledem k vysokému počtu možností jsme do aplikace zakomponovali lupu pro vyhledávání interpretů a „košík“ udělených hlasů pro závěrečnou rekapitulaci před jejich finálním odesláním. Hlasování tak ladilo s dalšími komunikačními kanály celé ankety a přechod mezi informačním webem a hlasovacím rozhraním platformy Decision 21 nepůsobil rušivě.

Výsledky

Díky nové hlasovací metodě, uživatelskému rozhraní a způsobu hlasování odhlasovalo přes 216 tisíc hlasujících, což je nejvíce v historii ankety.

V kategorii Zpěvačka zvítězila Ewa Farna (42 324 hlasů), stříbrnou slavicí se stala Lucie Bílá (41 311 hlasů) a třetí místo obsadila Eva Burešová (22 023 hlasů).

Zlatým slavíkem se v kategorii Zpěvák stal Marek Ztracený, který obdržel 48 048 hlasů,  což je nejvíce ze všech kategorií v anketě. Na druhém místě skončil Pokáč (21 377 hlasů) a bronz si odnesl frontman kapely Kryštof - Richard Krajčo (17 445 hlasů).

První místo v kategorii Hudební skupina obsadili Mirai (34 857 hlasů). Stříbrného slavíka si odnesla kapela Kryštof (29 783 hlasů) v závěsu s kapelou Kabát (29 183 hlasů).

Kategorie Hip Hop & Rap se v anketě letos objevila poprvé. Jejím vítězem se stal kontroverzní rapper Řezník (19 295 hlasů), druhé místo obsadil Marpo (19 185 hlasů) a bronzového slavíka získal Raego (16 282 hlasů).

Kompletní výsledky ankety najdete zde na příslušné stránce platformy Decision 21.

Slavnostní vyhlášení v Hudebním divadle Karlín

Český slavík, Spotify a sociální sítě

Výsledky hlasování odpovídají počtům sledujících na sociálních sítích i počtu posluchačů na Spotify, anketa tedy opravdu odrážela popularitu jednotlivých interpretů. Vítězové a vítězky letošního Slavíka jsou ti, kteří jsou na české hudební scéně aktuálně nejvíce slyšet. A zároveň ti, kteří mají největší fanouškovskou základnu. Zlatá slavice Ewa Farna nad svými kolegyněmi vítězí i v číslech na Spotify (363 220 posluchačů měsíčně) a počtu sledujících (Instagram: 628 tisíc sledujících, Facebook: 855 tisíc sledujících). Pro srovnání, stříbrná slavice Lucie Bílá má na Spotify 132 942 posluchačů měsíčně, na Instagramu ji sleduje 427 tisíc sledujících a na Facebooku 587 549 sledujících. Podobný počet sledujících má na Instagramu také Eva Burešová, která má ale výrazně nižší počet posluchačů měsíčně na Spotify - 46 502.  Ze zmíněných zpěvaček má nejkratší kariéru, která odstartovala její účastí v soutěži Česko Slovensko má talent v roce 2011, kde se dostala do finále. V poslední době jí však lidé mohli často vídat na obrazovkách - ztvárnila jednu z hlavních rolí v seriálu Slunečná a coby porotkyně byla v letošním ročníku Tvoje tvář má známý hlas, kde v minulosti sama účinkovala.

Podobně je tomu také u zlatého slavíka Marka Ztraceného, který s přehledem vede na Spotify (250 339 posluchačů měsíčně) a v porovnání se stříbrným Pokáčem a broznovým Richardem Krajčem má největší počet sledujících na Instagramu (188 tisíc) i Facebooku (148 tisíc). Stejnou situaci vidíme i u hudební skupiny Mirai, která kromě Českého slavíka jasně vítězí také na Spotify (281 993 posluchači měsíčně) a Instagramu (79,3 tisíce sledujících).

Počet využitých hlasů

Jak jsme již zmínili, v každé soutěžní kategorii mohli lidé hlasovat až pro 5 svých favoritů. Více než polovina hlasujících využila více než jednoho hlasu, což napomáhá konsenzuálním výsledkům. Dva a více hlasů využilo v kategorii Zpěvačka 54 % hlasujících, v kategorii Zpěvák 56 % hlasujících, v kategorii Hudební skupina 54 % hlasujících a v kategorii Hip Hop & Rap 49 %.

Průměrný počet hlasů v jednotlivých kategoriích
• Zpěvačka: 2,66 hlasu

• Zpěvák: 2,76 hlasu

• Hudební skupina: 2,62 hlasu

• Hip Hop & Rap: 2,54 hlasu

Hlasování Věčný slavík: Kdo je pro vás největší Slavík všech dob?

Sošky Českých slavíků za rok 2021 jsou už u svých majitelů. Slavnostní galavečer v Hudebním divadle Karlín sledovalo 1,3 milionu domácností. Všechny vítěze za celou historii ankety najdete na ceskyslavik.cz. Až do dalšího ročníku můžete hlasovat v kategorii Věčný slavík zde, a podpořit až 3 historické vítěze Slavíka od roku 1962 do současnosti.

Chcete zapojit občany a budovat lepší města a obce pro život?

kontaktujte nás

Přečtěte si další příběhy