29.11.2021
Na platformě Decision 21 většinou zajišťujeme participativní rozpočty a další projekty ve městech, školách a organizacích, kde s její pomocí lokálně zapojujeme občany do rozhodování. V rámci Participace 21 spolupracujeme s desítkami měst, od New Yorku, přes Jeseník, až po největší pražské MČ. Mimo to ale také technicky zajišťujeme hlasování v různých soutěžích, tou nejvýraznější je letos obnovená hudební anketa Český slavík 21.
V předchozím ročníku v roce 2017, kdy si sošku naposledy převzal legendární Karel Gott, hlasovali lidé zasláním SMS z mobilního telefonu a prostřednictvím online formuláře na stránkách ankety. SMS byly placené dle běžného tarifu hlasujícího. Z každého mobilního telefonu šlo v každé kategorii hlasovat pouze jednou. Pro každou kategorii musel hlasující poslat samostatnou SMS, ve které vypsal příjmení a křestní jména svých tří oblíbených interpretů. Do SMS navíc musel připsat věk a pohlaví. Tím, že hlasující museli vše vypsat ručně do SMS, nutně stoupala chybovost hlasování, kdy lidé odeslali SMS s překlepy či neúplnými informacemi.
Letos jsme proto v hlasování provedli několik zásadních změn a věnovali spoustu práce zejména jeho UX - uživatelské přívětivosti. Cílem bylo celý proces usnadnit a pomocí moderních technologií zajistit transparentní a férové hlasování.
• Hlasování probíhalo online a zdarma.
• V každé soutěžní kategorii mohli lidé hlasovat až pro 5 svých favoritů.
• Vstup do hlasování byl zabezpečený unikátními PIN kódy.
• Do hlasování bylo možné se kdykoliv znovu vrátit a svou volbu pozměnit (jako je tomu například v online volbách v Estonsku).
• Řazení interpretů bylo náhodné a pokaždé jiné, aby nikoho nezvýhodňovalo.
• Jelikož je Český slavík anketou popularity, do hlasování bylo možné navrhovat interprety, kteří v něm chyběli, a následně pro ně hlasovat.
• Přibyla soutěžní kategorie Hip Hop a Rap.
Letošní hlasování mělo v porovnání s minulými ročníky velký úspěch. Během 45 dní se do něj zapojilo celkem 216 138 lidí, kteří rozdali 1 678 328 hlasů. Anketa Český slavík 21 tak byla skvělým testem naší platformy, která, troufáme si říct, prošla na jedničku z hvězdičkou! Nápor hlasujících, zejména na začátku hlasování, platforma hravě ustála. Výsledky odpovídají číslům na sociálních sítích i Spotify, Slavík tedy dostál smyslu ankety populární hudby.
V kategorii Zpěvačka zvítězila Ewa Farna (42 324 hlasů), stříbrnou slavicí se stala Lucie Bílá (41 311 hlasů) a třetí místo obsadila Eva Burešová (22 023 hlasů).
Zlatým slavíkem se v kategorii Zpěvák stal Marek Ztracený, který obdržel 48 048 hlasů, což je nejvíce ze všech kategorií v anketě. Na druhém místě skončil Pokáč (21 377 hlasů) a bronz si odnesl frontman kapely Kryštof - Richard Krajčo (17 445 hlasů).
První místo v kategorii Hudební skupina obsadili Mirai (34 857 hlasů). Stříbrného slavíka si odnesla kapela Kryštof (29 783 hlasů) v závěsu s kapelou Kabát (29 183 hlasů).
Kategorie Hip Hop & Rap se v anketě letos objevila poprvé. Jejím vítězem se stal kontroverzní rapper Řezník (19 295 hlasů), druhé místo obsadil Marpo (19 185 hlasů) a bronzového slavíka získal Raego (16 282 hlasů).
Výsledky hlasování odpovídají počtům sledujících na sociálních sítích i počtu posluchačů na Spotify, anketa tedy opravdu odrážela popularitu jednotlivých interpretů. Vítězové a vítězky letošního Slavíka jsou ti, kteří jsou na české hudební scéně aktuálně nejvíce slyšet. A zároveň ti, kteří mají největší fanouškovskou základnu. Zlatá slavice Ewa Farna nad svými kolegyněmi vítězí i v číslech na Spotify (363 220 posluchačů měsíčně) a počtu sledujících (Instagram: 628 tisíc sledujících, Facebook: 855 tisíc sledujících). Pro srovnání, stříbrná slavice Lucie Bílá má na Spotify 132 942 posluchačů měsíčně, na Instagramu ji sleduje 427 tisíc sledujících a na Facebooku 587 549 sledujících. Podobný počet sledujících má na Instagramu také Eva Burešová, která má ale výrazně nižší počet posluchačů měsíčně na Spotify - 46 502. Ze zmíněných zpěvaček má nejkratší kariéru, která odstartovala její účastí v soutěži Česko Slovensko má talent v roce 2011, kde se dostala do finále. V poslední době jí však lidé mohli často vídat na obrazovkách - ztvárnila jednu z hlavních rolí v seriálu Slunečná a coby porotkyně byla v letošním ročníku Tvoje tvář má známý hlas, kde v minulosti sama účinkovala.
Podobně je tomu také u zlatého slavíka Marka Ztraceného, který s přehledem vede na Spotify (250 339 posluchačů měsíčně) a v porovnání se stříbrným Pokáčem a broznovým Richardem Krajčem má největší počet sledujících na Instagramu (188 tisíc) i Facebooku (148 tisíc). Stejnou situaci vidíme i u hudební skupiny Mirai, která kromě Českého slavíka jasně vítězí také na Spotify (281 993 posluchači měsíčně) a Instagramu (79,3 tisíce sledujících).
Počet využitých hlasů
Jak jsme již zmínili, v každé soutěžní kategorii mohli lidé hlasovat až pro 5 svých favoritů. Více než polovina hlasujících využila více než jednoho hlasu, což napomáhá konsenzuálním výsledkům. Dva a více hlasů využilo v kategorii Zpěvačka 54 % hlasujících, v kategorii Zpěvák 56 % hlasujících, v kategorii Hudební skupina 54 % hlasujících a v kategorii Hip Hop & Rap 49 %.
Průměrný počet hlasů v jednotlivých kategoriích
• Zpěvačka: 2,66 hlasu
• Zpěvák: 2,76 hlasu
• Hudební skupina: 2,62 hlasu
• Hip Hop & Rap: 2,54 hlasu
Na výsledky hlasování se také můžete podívat na platformě Decision 21.
Z galavečera Českého slavíka 21 jsme pro vás připravili fotoreport, který najdete zde. Autorem fotek je Petr Lebeda Photography.